Turist i eget fylke

Denne uken var vi turister i eget fylke. Vi var en gruppe på seks stykker, som reise ilag. Vi reiste en tur til Nordfjord. Først var i Stryn. Der klatret vi på Beachen og gikk Via Ferrata. Så dro vi til Sandane der vi stisyklet og besøkte trivselshagen.

Foto: Fra toppen av Loen Skylift (eget bilde). 

Vi hadde som mål for tuen vår: 
     - Fokus på god «Glamping*» (*glamorøs camping)
-          - Oppsøke «lavbudsjettsaktiviteter»
-          - Sjå kva fylket har å by på av opplevelsesturisme
-          - Prøve å finne en kontakt med informasjon om framtidige planer for områda
-          - Finne ut hvordan de forskjellige aktivitetene markedsfører, og om marknadsføringen er oversiktlig og stemmer med tilbudet.
-          - Sette campspots som ikke gir påvirkning på naturen. Finnes det en campingplass, bruker vi den framfor å etablere camp
-          - Vurdere og diskutere belastningen av tilrettelegging kontra turmål uten tilrettelegging.
-          - Gjennomføre med fokus på HMS og gruppetrygghet

En gren av friluftslivet har i de siste årene skutt fart mot å bli en del av turist- og reiselivet. Det er veldig populær å betale for aktiviteter ute i naturen, som er tilrettelagt for både store og små. Disse aktivitetene er ofte i samsvar med en guide eller veileder. Som en del av å være turist så kommer man bort i mennesker som tilrettelegger for de aktivitetene vi ønsker å gjøre. Som for eksempel når vi skulle gå Via Ferrata fikk vi tilbudet om å leie en guide. Så hvem er egentlig disse menneskene som tilrettelegger for opplevelser i naturen. Jeg skal nå forklare om begrepet Naturguide.


Naturguide

En naturguide er et begrep og en roller med ulik faglig bakgrunn. Det er tre nærliggende begreper som går under naturguidebegrepet. Disse er:
Naturveileder, utgangspunkt i naturforvaltning
Friluftslivsveileder, med utgangspunkt i friluftslivfaget
Guide, med utgangspunkt i reiseliver og den kommersielle siden

Disse tre rollene har et samspill mellom reiseliv, naturforvaltning og friluftsliv. Dette danner grunnlaget for naturguidebegrepet. Jeg skal nå videre forklare arbeidsfelt, kompetanse og formål innenfor disse ulike rollene (Horgen, 2016).


Foto: Klatring på Beachen (eget bilde). 

Naturveileder 

"Naturveiledning er formidling av kunnskap om naturen og dens sammenhenger, i den hensikt å styrke innsikt, respekt, engasjement og omsorg for natur- og kulturmiljøet" (Statens naturoppsyn, 2010, s.2). 

En naturveileder møter ulike grupper fra skolen, reiseliver eller lag og organisasjoner, for å gi gode opplevelser ute i naturen. En naturveileder skal legge til rette for at kunnskap, ferdigheter og holdninger om naturen skal formidles gjennom refleksjon og ettertanke. En naturveileder er ansatt hos offentlige myndigheter, som statens naturoppsyn. De kan jobbe med blant annet nasjonalparker og naturparker (Horgen, 2016).


Friluftslivsveileder

De skal knytte mennesket til naturen gjennom naturopplevelser og opplæring i friluftsliv. Legge til rette for sikre opplevelser og friluftsliv-aktiviteter , samt drive opplæring innen ferdsel, opphold og tradisjonell bruk av naturen (Horgen, 2016). 

En friluftslivsveileder blir utdannet gjennom høgskoler og universiteter i Norge. Utdanningen skal gi de en ferdighetskompetanse relatert til ferdsel og leirliv i naturen.De skal ha kunnskap og holdninger knyttet til natur- og kulturkjennskap. De skal også ha pedagogiske evner som skal si læring ute i naturen. Friluftslivsveilederen sin veiledning blir sett på som en pedagogisk metode i undervisning. Den er godt forankret i erfaringslæring og økofilosofi. Frilustlivsveilederen skal bidra til å gi alternative, lite ressurskrevende og mer naturvennlige og naturnære livsformer (Horgen, 2016). 

Horgen (2016) skriver at friluftslivsveilederen og naturveilederen har til felles at de skal formidle kunnskap og holdninger om naturen. Det som skiller de er at friluftslivsveilederen vil i sitt arbeid ha tydeligere krav til kompetanse, kunnskap og holdninger til gruppeledelse, ferdsel, aktiviteter og opphold i naturen 

Foto: På vei opp Via Ferrata Loen (eget bilde).

Guide 

En guide har en sammensatt og komplisert rolle. Den skal være en leder, lærer, miljøambassadør, psykolog og underholder. Samtidig som den skal vise vei og har lederansvar, skal den og bidra til læring for turisten. Guden vil jobbe med betalende turister i en kommersiell næring (Horgen, 2016).

"Kathleen Pond oppsumerer i sin bok The Professional Guide. Dynamics of Tour guiding (1993) guiderollen i fem punkter:

Leder: Står frem og tar ansvar for sine gjester
Utdanner/lærer: formidler og bidrar til å forstå
Ambassadør: representerer stedet, er ambassadør
Vert: Viser gjestfrihet og vertskal slik at gjesten ønsker å komme tilbake
Fasilasjon/katalysator: tilrettelegger, fleksibel og dynamisk i sin funksjon og vet hvordan de ulike rollene kan kombineres"
                                                               (pond, 1993, s. 76 sitert i Horgen, 2016, s. 164)

Guiden må ha kunnskap om området og tema som en guider i. En skal ha pedagogiske metoder for å veilede gjestene gjennom, samt forståelse av reiselivet og turisme som en kommersiell næring.
Guiden skal ha en forståelse for hvordan han eller hun kan påvirke og forsterke gjestens opplevelse. Slik kan guiden heve kvaliteten og verdien i det kommersielle reiselivet (Horgen, 2016).

Guiden skal i likhet med naturveilederen og friluftslivsveilderen ha kompetanse som inkluderer kunnskap og ferdigheter, som legger til rette for gode opplevelser som kan brukes for å utvikle kunnskap og holdninger (Horgen, 2016).


Foto: Gjengen på Bakar Jon (eget bilde).

Avslutning

Vi har lenge sett på guiden og veilederen som to veldig forskjellige roller. Guiden som skal vise veien til toppen, og veilederen som skal skape god læring underveis mot toppen. Dette synet begynner å falle litt bort, og mer mot en felles retning. En retning som handler om å vise "kunder/elever" et overskuddsfriluftsliv der aktiviteten er målet. Det vil alltid være en forskjell mellom veilederen og guiden, der guiden har en kommersiell rolle, og skal levere et produkt. Men det viktigste er vell at vi som veiledere/guider kan dele gode holdninger om naturen og miljøvennlig bruk.


Kilder: 

Horgen, A., & Forum for friluftslivsfag i høyere utdanning. (2016). Ute! : Friluftsliv : Pedagogiske, historiske og sosiologiske perspektiver. Bergen: Fagbokforl.

Statens naturoppsyn (2010). Policy for naturveiledning i Direktoratet for naturforvaltning og Statens naturoppsyn. Hentet 13. oktober 2018 fra http://www.naturoppsyn.no/multimedia/46458/Revidert-policy-for-naturveiledning.pdf&contentdisposition=attachment

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Hurrungane

Klatring

Veiledertur